Bijna alle supermarkten in Nederland hebben het gevoel dat ze er iets mee moeten: online boodschappen bestellen en thuisbezorgen. Bijna…want de eigenaar van de ketens Dirk van den Broek en Dekamarkt heeft een volstrekt andere insteek.
“Nee zeggen is ook een kunst”, zo verwoordt John Kruijssen van de overkoepelende organisatie Detailresult Groep het standpunt in een interview met Het Financieele Dagblad.
Waar nieuwkomer Picnic thuisbezorgen van boodschappen benadert met een alternatief verdienmodel – geen eigen winkels, bezorging op specifieke momenten in de week -, kampen klassieke supermarkten allemaal met hetzelfde probleem: het is bijzonder lastig om online bestellen en thuisbezorgen winstgevend te krijgen.
Eén van de problemen bij thuisbezorgen van boodschappen is dat de variabele kosten een grotere rol spelen: als er méér besteld wordt, betekent dat al snel de inzet van extra bezorgauto’s en personeel. Meer volume betekent dus niet direct een hogere winstmarge.
Dirk doet niet online
Dirk van den Broek ziet dat voorlopig niet zitten. CEO Marcel Huizing van de superketen zegt hierover tegen het FD dat de ontwikkelingen rond online bestellen en thuisbezorgen nauwlettend worden gevolgd. “Maar zolang iets niet bijdraagt aan een positieve bedrijfsvoering, doen we er niet aan mee.”
Kruijssen van de overkoepelende Detailresult Groep geeft aan dat supermarkten die kosten maken voor thuisbezorgen, dat moeten terugverdienen door elders prijzen te verhogen. "Wij kiezen heel bewust voor de laagste prijs. Dat kunnen we alleen door de kosten laag te houden."
Doet Dirk dan helemaal niets aan innovatie? Jawel, zegt Huizing tegen het FD. De supermarktketen zette als eerste broodmachines neer waarmee klanten zelf hun brood kunnen snijden. En voor de veiligheid zijn alle zaken aangesloten op een centrale meldkamer en voorzien van een defibrillator.